10-07-2022
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Język szekspirowski pobudza pozytywną aktywność mózgu.
używa techniki językowej znanej jako przesunięcie funkcjonalne, która polega na przykład na używaniu rzeczownika jako tego, co powinien wyrazić czasownik. Eksperci ustalili, że taka technika pozwala mózgowi zrozumieć, co oznacza słowo, zanim zrozumie funkcję słowa w zdaniu. Proces tego rodzaju skutkuje silnym wzrostem aktywności mózgu i zmusza go mózg do pracy „wstecz", aby w pełni zrozumieć, co autor próbuje powiedzieć.
Mózg reaguje na przeczytanie wyrażenia takiego jak „On mnie ubóstwiał" (W oryginale: ‘he godded me') z tragedii Korolian w podobny sposób, jak układanie puzzli. Jeśli łatwo jest dostrzec, które elementy pasują do siebie, nudzisz się grą, ale jeśli kawałki nie pasują do siebie, chociaż sądzisz, że powinny, mózg staje się mocno zaktywizowany. Używając niestandardowych słów w pozornie normalnych zdaniach, Szekspir zaskakuje mózg i to w sposób, który wywołuje istotny wzrost aktywności neuronalnej - mówi prof. Philip Davis z University's School of English.
Eksperci sądzą, że ta zwiększona aktywność mózgu może być jednym z powodów, dla których sztuki Szekspira mają tak silny wpływ na czytelników.
- Oddziaływanie na mózg jest niczym magiczna sztuczka; wiemy, co oznacza ta sztuczka, ale nie wiemy, jak to się stało. Zamiast być zdezorientowanym w negatywnym sensie, mózg staje się tu pozytywnie podekscytowany. Działanie mózgu jest stosunkowo proste, gdy rozumiemy znaczenie słowa, jednak gdy zmienia ono gramatykę całego zdania, odczyt staje się wyzwaniem. Mózg jest zmuszony do prześledzenia swojego procesu myślowego, aby zrozumieć, co powinien zrobić z tym niezwykłym słowem - wyjaśnia prof. Neil Roberts, from the University's Magnetic Resonance and Image Analysis Research Centre.
Aktywność mózgu 20 osób monitorowano za pomocą elektroencefalogramu (EEG) podczas wybranych wersów ze sztuk Szekspira. Na skórze głów uczestników umieszczono elektrody, by zmierzyć reakcje mózgu. - EEG daje pomiary podobne do wykresów, a kiedy mózg odczytuje zdanie, które nie ma sensu semantycznego, rejestruje się coś, co nazywa się efektem N400 - ujemną modulacją fal. Kiedy odczytuje niepoprawne gramatycznie zdanie, następuje efekt P600 utrzymujący się po pierwszym przeczytaniu słowa, które go wywołało - wyjaśnia prof. Roberts.
Odkryto też, że gdy uczestnicy czytali słowo powodujące przesunięcie funkcjonalne, nie było efektu N400 wskazującego, że znaczenie zostało zaakceptowane, ale zaobserwowano efekt P600, który oznacza pozytywną ponowną ocenę tego słowa. Teraz uczeni chcą zastosować magnetoencefalografię (MEG) i funkcjonalne obrazowanie rezonansem magnetycznym (FMI), aby sprawdzić, które obszary mózgu są najbardziej zaangażowane w takich sytuacjach i jaki wpływ to może mieć na zachowanie zdrowej .
Na podstawie: