24-06-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Brak czasu, brak pieniędzy lub zbyt wygórowana cena oraz problemy z dotarciem na wydarzenie z powodu odległości. To najczęściej deklarowane czynniki ograniczające dostęp do wydarzeń kulturalnych. Kolejnym jest ograniczony dostęp do informacji o pełnym spektrum wydarzeń kulturalnych w najbliższej okolicy.
Głównym założeniem badań przeprowadzonych na zlecenie Narodowego Centrum Kultury było wyjaśnienie przyczyn i zbadanie problemu niskiego poziomu uczestnictwa Polaków w kulturze, rozumianego jako nikłe korzystanie z istniejącej oferty kulturalnej. W tym celu przeanalizowano dostępne źródła mówiące o przepływie informacji w świecie kultury oraz dokonano jakościowych badań terenowych.
Zdiagnozowane zostały najważniejsze bariery utrudniające Polakom uczestnictwo w oraz grupy osób, których owe bariery dotyczą w znacznym stopniu. Utrudnienia w korzystaniu z oferty kulturalnej związane są głównie z sytuacją finansową, brakiem chęci partycypacji w wydarzeniach kulturalnych, a także brakami w infrastrukturze, brakiem kompetencji kulturowych oraz ograniczonym dostępem do informacji o pełnym spektrum takich wydarzeń w najbliższej okolicy.
Na podstawie badań własnych i analizy źródeł, na potrzeby projektowania, prototypowania i rozwoju usługi, w szczególności portalu, wybrano dwie grupy użytkowników, które skupiają najwięcej cech wskazujących na wykluczenie z dostępu do kultury - są to:
- osoby zagrożone wykluczeniem ze względu na wiek i miejsce zamieszkania; w wieku 55+, poszukujące możliwości uczestnictwa w kulturze, ale zmagające się z barierami wynikającymi z podeszłego wieku, niepełnosprawności, kłopotów zdrowotnych, wykluczenia cyfrowego itd.;
- osoby zagrożone wykluczeniem ze względu na ; w wieku 33-54, tracący swój kapitał kulturowy w nieustannej pogoni za bezpieczeństwem finansowym dla siebie i swojej rodziny, których kontakt z kulturą ogranicza się do kultury organizacyjnej w miejscu pracy i telewizji.
Barierami w dostępie do informacji o wydarzeniach kulturalnych są: nieadekwatność oferty (poczucie, że propozycja jest „nie dla mnie”), brak dostępu do Internetu i problemy ze zrozumieniem przekazu szczególnie w przypadku osób starszych oraz szum informacyjny (zbyt wiele wydarzeń w jednej miejscowości oraz zbyt duża liczba nadawców informacji).
W związku ze zdiagnozowanym niskim poziomem uczestnictwa Polaków w kulturze w porównaniu do obywateli innych krajów Unii Europejskiej („Cultural Access and participation”, Eurobarometer,2014) Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego rozpoczęło wdrażanie programu „”. Jego celem jest niwelowanie barier, poszerzenie oferty darmowych i tanich wydarzeń kulturalnych oraz rozbudowanie infrastruktury służącej kulturze w Polsce. Zgodnie z jego założeniami powstaje nowa usługa publiczna, czyli pakiet działań skierowanych do społeczeństwa oraz portal o charakterze informacyjno-edukacyjnym.