25-01-2011
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Los największych dzieł polskiej kinematografii jest bezpieczny, dzięki dwóm projektom - „Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej” oraz „Rozbudowa systemu ewidencji i prezentacji zasobów archiwalnych Filmoteki Narodowej” - twierdzi ministerstwo kultury.
Oba projekty realizowane są od 2010 r przy wsparciu finansowym ministerstwa kultury. Ich podstawowe zadanie to cyfrowe zabezpieczenie najbardziej wartościowych filmowych zbiorów Filmoteki Narodowej oraz stworzenie takiego systemu informatycznego, który umożliwi ich cyfrową archiwizację oraz prezentację w Internecie.
Liczący obecnie 1 600 tytułów zbiór materiałów źródłowych do polskich filmów fabularnych jest archiwizowany w Oddziale Łódzkim Filmoteki Narodowej. Materiały te są często w złym stanie technicznym, pomimo właściwego ich przechowywania. Uniemożliwia to wytwarzanie kolejnych kopii tradycyjnymi metodami optycznymi. Niestety sytuacja taka dotyczy w szczególności filmów najwybitniejszych oraz niemal wszystkich filmów barwnych. Digitalizacja materiałów filmowych w wysokich parametrach daje szansę na stopniowe wyeliminowanie produkcję analogowych materiałów archiwalnych. W pierwszym etapie zabezpieczonych zostanie 16 najwybitniejszych i najbardziej zniszczonych filmów , m.in.: „Pan Wołodyjowski” oraz „Potop I i II” (reż. Jerzy Hoffman), „Baza ludzi umarłych” (reż. Czesław Petelski) i „Błękitny krzyż” (reż. Andrzej Munk).