17-10-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Niemal tysiąc obiektów ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie obejrzą internauci dzięki wyjątkowej kolekcji, którą Muzeum udostępniło na platformie Google Cultural Institute. Wirtualna wizyta w Muzeum to również niepowtarzalna okazja, by zobaczyć panoramę Warszawy pędzla Canaletta w rozdzielczości ponad jednego gigapiksela.
W ramach Google Cultural Institute Muzeum przygotowało wystawy tematyczne i szczegółowe opisy obiektów. Niektóre z nich obejrzymy tylko w internecie. Tym samym Muzeum trafiło do grona ponad 130 najbardziej rozpoznawalnych instytucji na świecie, które można oglądać w Street View. Swoje wnętrza udostępniły wcześniej muzea: nowojorskie MoMA czy paryskie Musée d’Orsay.
Wielka sztuka pod lupąWśród sfotografowanych zbiorów na szczególną uwagę zasługuje Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego z 1773 roku autorstwa Bernarda Bellotta zwanego Canalettem. To jeden z najlepszych pejzaży miejskich oświeceniowej Warszawy, w którym artysta dokładnie przedstawił życie codzienne dworu Stanisława Augusta Poniatowskiego i architekturę stolicy. Po II wojnie światowej i niemal całkowitym zburzeniu miasta między innymi właśnie ten obraz pełnił funkcję wzoru przy rekonstrukcji zniszczonych budowli. Teraz dzięki gigapikselowej rozdzielczości internauci będą mogli podziwiać nawet najmniejsze pociągnięcie pędzla słynnego malarza.
– To drugi obraz w Polsce, po barokowym dziele Jana Reisnera Jutrzenka ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, sfotografowany w tak wysokiej rozdzielczości. Powstały widok zawiera miliardy pikseli i jest tysiąc razy dokładniejszy niż zdjęcie zrobione aparatem cyfrowym. Oba dzieła można podziwiać na platformie Google Cultural Institute – mówi Piotr Zalewski z Google.
Cud w Faras, plakat Wyspiańskiego i interaktywny dywanMuseum View oraz gigapikselowe zdjęcie obrazu są częścią Google Art Project, którego celem jest obszerna prezentacja sztuki w internecie.
– Dzięki Museum View można zobaczyć tworzące unikatową panoramę średniowiecznej kultury chrześcijańskiej w Afryce i Europie Galerię Faras i Galerię Sztuki Średniowiecznej, obie nadzwyczaj atrakcyjne i wypełnione niezwykłymi zbiorami. Zwiedzać on-line można także stanowiącą
wspaniałą reprezentację polskiego malarstwa Galerię Sztuki XIX wieku, czyli coś, co budzi zawsze największe zainteresowanie gości zagranicznych. Jestem przekonany, że udostępnienie wnętrz Muzeum Narodowego w Warszawie w formie wirtualnego spaceru i wystaw on-line przełoży się na wzrost frekwencji w samym Muzeum. I najważniejsze – do naszego zajrzeć będzie można w każdym zakątku świata objętym siecią, o każdej porze, co stanowić będzie zachętę do obcowania z dziełami w rzeczywistym świecie – mówi Mateusz Labuda, zastępca dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie.
Za pomocą Museum View internauci zobaczą blisko 3550 m.kw. gmachu i z każdego zakątka globu z dostępem do internetu obejrzą 983 obiekty znajdujące się w muzealnych galeriach, m.in. ponad 600 eksponatów z Galerii Faras im. Profesora Kazimierza Michałowskiego. Nowoczesna aranżacja ekspozycji pozwoliła na zaprezentowanie jednych z najpiękniejszych skarbów cywilizacji nubijskiej rozwijającej się ponad 1500 lat temu na terenach dzisiejszego północnego Sudanu. Przedstawienia świętych, archaniołów i nubijskich biskupów pochodzą z odkrytego przez polskich archeologów kościoła katedralnego w mieście Faras. Odkrycie polskich badaczy zostało okrzyknięte cudem w Faras – ze 120 uratowanych przez archeologów przedstawień malarskich 67 można zobaczyć w Muzeum Narodowym w Warszawie, a teraz również na zdjęciach
Museum View oraz w ramach wirtualnej wystawyDruga wystawa udostępniona internautom pokazuje historię kształtowania się grafiki użytkowej w Polsce i Europie Środkowej do czasów II wojny światowej. Kalejdoskop. Plakaty z kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie to największy zbiór polskich plakatów w kolekcjach krajowych i światowych. Niektóre z eksponatów występują jedynie w zbiorach Muzeum Plakatu, oddziale MNW, tym samym cały zbiór ma niepodważalne znaczenie artystyczne i naukowe. Prace plakatowe Stanisława Wyspiańskiego, Włodzimierza Tetmajera, Wojciecha czy Juliusa Klingera to bezcenne i zaskakujące spektrum kultury wizualnej tamtych lat.
Trzecia wystawa Między obiektami – korespondencje, konfrontacje… prezentuje korespondujące ze sobą pary obiektów wybrane ze zbiorów Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego MNW. Zwykły dywan porównano z tkaniną interaktywną, w której wartością dodaną jest element zabawy i dowolnego komponowania wzoru. Słynne gięte krzesło z fabryki w Jasienicy, produkowane masowo od końca XIX wieku do dziś, zestawiono z autorskimi projektami – stolikiem Stefana Sienickiego z 1929 roku i krzesłem Mariana Sigmunda z 1956 roku. Symbol powojennego ubóstwa i braków rynkowych − zabawki z lat 40., których prostota formy i wykonania wynikała z trudnych warunków, skonfrontowano ze współczesnymi, których minimalizm jest wynikiem obranej koncepcji. Wszystkie pary obiektów przybliżają polski design XX i XXI wieku.