Strona głównaKulturaWolsztyn: zabytkowa parowozownia zostanie instytucją kultury

Wolsztyn: zabytkowa parowozownia zostanie instytucją kultury

Wolsztyńska parowozownia stanie się instytucją kultury, co pozwoli jej na dalsze niezakłócone funkcjonowanie i rozwój. To wspólna decyzja PKP Cargo, Urzędu Marszałkowskiego, Powiatu Wolsztyńskiego i Gminy Wolsztyn. Jako nowy podmiot rozpocznie działalność w 2017 roku.
Wolsztyn: zabytkowa parowozownia zostanie instytucją kultury  [fot. Parowozownia Wolsztyn] Podczas tegorocznej Parady Parowozów w Wolsztynie przedstawiciele Cargo poinformowali o utworzeniu instytucji kultury pod nazwą „Parowozownia Wolsztyn”. Pozwoli to na dalsze funkcjonowanie i rozwój tego blisko 110-letniego obiektu.

– PKP Cargo pełni zaszczytną rolę mecenasa zabytków techniki kolejowej. Od lat wspieramy utrzymanie historycznego taboru w małopolskiej Chabówce i wielkopolskim Wolsztynie. Promujemy też tradycję kolejnictwa, angażując się w organizację kolejowych imprez – „Parady Parowozów” i „Parowozjady”, przyciągających dziesiątki tysięcy miłośników kolei z Polski i całego świata. To nasz realny wkład w pielęgnowanie dziedzictwa techniki kolejowej – mówi Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. – Utworzenie w wolsztyńskiej Parowozowni jest naturalną konsekwencją naszego podejścia do dziedzictwa historii kolei. Taka formuła rozwoju tego unikatowego obiektu jest najlepszym rozwiązaniem z perspektywy interesów PKP, umożliwiającym jednocześnie dalsze funkcjonowanie i rozwój Parowozowni. Cieszę się, że nasza inicjatywa zakończyła się sukcesem – dodaje prezes.

Po przejęciu w 2003 roku parowozownię utrzymuje do dziś PKP Cargo. Spółka dokonuje napraw rewizyjnych i głównych parowozów, odbudowała składy wagonów historycznych i odrestaurowała dużą liczbę maszyn i urządzeń oraz innych eksponatów kolejowych. Zapowiedź wznowienia w ramach nowej instytucji kultury kursowania rozkładowych pociągów prowadzonych przez wolsztyńskie parowozy, przy wsparciu tej działalności kolejową na zasadach komercyjnych, jest szansą na rozwój zabytkowej parowozowni.

W samej Paradzie, najbardziej oczekiwanym punkcie Dni Wolsztyna, zaprezentowało się 12 parowozów, znacznie więcej niż w ostatnich latach. Wystąpiły m.in. lokomotywy z Wolsztyna i Chabówki: takie jak Ol49-59, OKz32-2, TKt48-191 czy Pt47-65, który był największą atrakcją tegorocznej parady. Parowóz wyprodukowany w 1949 roku w chrzanowskim Fabloku został wyremontowany od podstaw przez PKP Cargo i jest jedynym sprawnym tej serii parowozem w Polsce. Nie zabrakło również parowozów z innych regionów Polski, jak TKt48-18 z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej, TKh 05353 z Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu oraz należącego do Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów z Pyskowic parowozu Ty42-12. Pozostałe lokomotywy przybyły na imprezę z Czech i Niemiec.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Pola Nadziei
  • Umierać po ludzku
  • Akademia Pełni Życia
  • Oferty pracy